
AIRSHO magazine (October 2006), pp. 20-26 

Active Measures 

The Russian Art of Disinformation 

 

By Thomas Boghardt—Historian 
International Spy Museum, Washington, D.C. 

 

 KGB-manufactured lies are legendary and die hard. Take, for instance, one of the 

most notorious conspiracy theories regarding the Kennedy assassination. Joachim 

Joesten’s book Oswald: Assassin or Fall-Guy, published in 1964, claimed that Kennedy’s 

death was the result of a right-wing conspiracy involving the CIA—a myth famously 

endorsed by Oliver Stone’s movie JFK. Today, we know that Joesten’s publisher was a 

KGB front and the author a paid Soviet agent. Or look at the equally enduring rumor that 

the Pentagon developed the AIDS virus as a biological weapon at Fort Detrick, 

Maryland. First published on Independence Day in 1984, the tale had been planted by the 

KGB in an Indian newspaper and spread around the globe. 

 These and other Soviet “active measures” aimed to discredit the United States and 

“conquer world public opinion,” says retired KGB Major General Oleg Kalugin, formerly 

deputy chief of the KGB residency in Washington, DC.  The KGB even set up a special 

department, Service A (“A” stood for active measures) for this purpose. But while the 

Soviet Union dissolved in 1991, active measures remain part of Moscow’s foreign and 

domestic policy toolbox. If anything, Russia’s contemporary active measures program is 

more aggressive than the campaign run by the old KGB. In the Soviet Union, each 

measure had to be approved by the all-powerful Politburo, but intelligence oversight in 

today’s Russia is spotty at best, and the domestic security service, or FSB, operates 

“absolutely independently and totally unchecked,” according to Alexander Litvinenko, a 

former FSB officer who defected to Great Britain in 2000. Kalugin agrees: “In terms of 

viciousness, it got even worse” after the Cold War. The “terrorist” campaign of 1999 is a 

case in point. 

 In September 1999, a string of bombings in three Russian cities destroyed several 

apartment houses and cost over 300 lives. The government blamed Chechen terrorists, 

and Prime Minister Vladimir Putin launched another war against Chechnya, in the 

process boosting his own popularity and cementing the elite’s hold on power. However, 

on September 22, a resident of the city of Ryazan reported suspicious activities at his 

apartment building to the police who discovered a bomb in the basement. The next day, 

police officers arrested two terrorists—who promptly produced FSB identification and 

were released on orders from Moscow. Eventually, the FSB was forced to admit to 

having planted the bomb in a “training exercise,” but Moscow stubbornly refused to 

release the records of the so-called “exercise,” and the FSB’s explanation has been 

widely contested. “It is impossible to imagine it, even in your wildest dreams,” writes 

Litvinenko in his revealing book Blowing up Russia. Were the 1999 bombings acts of 

state-sponsored terrorism? “Unfortunately, it is credible,” says Kalugin. In an eerie but 

perhaps telling postscript to the tragedy, the liberal journalist and parliamentarian Yuri 

Shchekochikhin, who was relentlessly pursuing the Ryazan story, apparently died of 

poisoning in 2003. 



AIRSHO magazine (October 2006), pp. 20-26 

Contemporary active measures are not confined to Russian soil. In fact, the recent 

controversy over cartoons depicting the Prophet Mohammad may well have been 

choreographed by the SVR, Russia’s foreign intelligence service. The evidence is 

circumstantial but compelling. For one, Kalugin says, the KGB has a history of using 

Danish journalists to plant disinformation in the Western press. And Flemming Rose, the 

Jyllands Posten cultural editor who commissioned the cartoons in 2005, happened to 

serve for several years as a correspondent in Moscow where, Kalugin observes, he 

published a spate of obviously government-sponsored, anti-Chechen articles. According 

to Litvinenko and journalist Adlan Beno, Rose also happens to be married to the daughter 

of an ex-KGB officer. This does not per se make Rose a Russian agent, of course, but 

Russian intelligence may well have availed itself of this “in-house” connection to 

influence the Danish journalist. “This guy may have been used,” Kalugin says.  

As the cartoon controversy spread across the globe, scores of brand new Danish 

flags turned up mysteriously all over the Middle East just in time to be set ablaze by 

enraged demonstrators at internationally televised protests. Predictably, Muslim anger 

quickly turned toward the West at large. “Some obscure Danish newspaper [prints these 

cartoons], and all the sudden across the Western world, everybody knows what’s it all 

about. Who organized it? Who ignited the process?” asks Kalugin, identifying a top 

suspect himself: The SVR. It wouldn’t have been the first active measure of this kind. 

When a Jewish militant went on a rampage at Al-Aqsa Mosque in Jerusalem in 1981, the 

KGB planned to stage an anti-American Muslim rally in New Delhi, says Kalugin. At 

5,000 rupees, the proposed operation was ridiculously cheap  

Kalugin is not alone in suspecting Moscow’s hand behind the recent cartoon 

controversy.  Says Peter Earnest, a former senior CIA clandestine service officer who 

served in the Middle East: “As a way of fueling anti-western feelings among Muslims, 

publishing of cartoons ridiculing the Prophet Mohammad in an obscure Danish journal 

was a no-brainer, if it was done deliberately, particularly if you are prepared to use 

resources elsewhere to keep the controversy alive and pulsating.” And what’s in it for 

Moscow? The Kremlin seeks to compromise and undermine the United States and “make 

Russia look [like] an alternative” international partner to Middle Eastern nations, says 

Kalugin. Emphasizing the continuity between Soviet and Russian active measures, he 

concludes: “It’s a tradition, it’s not something new. That’s important to see the past 

projected onto the present—and the future.” 


